Nykyaikaisia autoja voidaan ohjelmoida. Tästä puhutaan autojen moottorin optimoinnista ja kisatilantessa mennään jo optimin yli ja haetaan raja-arvoja.
Moottorioptimoinnissa auton moottorin toimintaa ohjaava elektroniikkaa säätämällä lisätään suorituskykyä ja tehoja, ennen kaikkea sinne, mistä ne puuttuvat, eli ns. kuolleille kierrosalueille. Lisääntyneiden tehojen lisäksi polttoaineen kulutus sekä ympäristön kuormitus pienenee. Puhekielessä moottorioptimointia kutsutaan hyvin vaihtelevilla nimillä: lastutus, teholastu, virityslastu, zippaus, lastuviritys, jne. Nämä termit juontavat vanhemmissa autoissa yleiseen ohjelmointitapaan, cippaukseen, jossa ohjausohjelman sisältävä muistipiiri korvataan uudella muistipiirillä. Nykyaikaisemmille moottoreille ohjelman päivitys tehdään suoraan moottorin ohjainyksikköön, joten kuvaavampi termi on moottorioptimointi.
Virittäminen
Autojen virittäminen ja viritysosien ja pakettien tilaaminen netistä on täysin mahdollinen reitti auton tuunaukselle, kunhan omaa osaamista tai tietää sopivan pajan, joka asentaa viritysosat. Jos auton ominaisuudet tehojen ja suorituskyvyn suhteen nousevat paljon, on syytä varmistaa, että myös auton turvallisuus pysyy samalla tasolla, eli mm. auton jarrut vastaavat uutta tehoa, samoin muut auton hallintaan ja ohjattavuuteen liitttyvät osat.
Kun auton suorituskyky muuttuu huomattavasti
Moottorinoptimointi rinnastetaan moottorinvaihtoon, eli sen tekeminen edellyttää muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksessa tehdään osavertailu ja tutkitaan, riittävätkö auton jarrut, alustaosat ynnä muut vastaamaan kasvaneen tehon ja väännön asettamia tarpeita. Myös auton päästöt tutkitaan. Jotta katsastus siis voidaan tehdä, tarvitaan virallinen dokumentti, jossa vahvistetaan, että nämä vaatimukset täyttyvät. Vaatimustenmukaisuusmittauksia tekee Suomessa ainakin VTT.